Dec 202019
 

רב אשי מבין את דברי שמואל בדרך אחרת. הגמרא נותנת הסברים למקומות וצורות בגוף שהדם יכול להיות והאם במקרים אלו אפשר להניח שבא מהרחם או לא. מה אם מוצאים במסכת (בחוטים של האריגה)? אם רוצים לבדוק אפשרות שדם הגיע ממקום מסויים האם אפשר לעשות את אותה פעולה שוב כדי לראות אם זה אפשרי? מתי נאמרה הדין של אשה שישנה עם בגדה? מה קורה אם שתי נשים לובשות אותו בגד זה אחר זה? האם זה תלוי במיקום ובגובה של כל אשה? מה קורה אם אשה בדקה את הבגד לפני שהעבירה לחברתה? מי משלמת על הכביסה? אפשר לתלות כתם בכל דבר אחר אם יש אפשרות. באיזה מקרים נחשב שאפשר לתלות ובאיזה אי אפשר? האם נשים יכולות להיות שוחטות? מהי השיעור שאפשר להניח שהיא הרגה מאכולת (כינה)? האם זה רק במקרה שידוע שהיא הרגה או לא? השיעור הוא עד כגריס של פול – האם זה עד ועד בכלל או עד ולא עד בכלל?

Rav Ashi understand Shmuel differently. The gemara gives explanations for where on the body one could find blood and assume or not assume it came from the uterus. What is one finds in the strand on the weaving loom? If one wants to check if it is possible it came from there, should one redo the act and see if it is possible or not – would that be a good test? When was the halacha taught regarding the cloth that one sleeps with? What if two women wore the same garment – does it depend on their height or if the first woman checked before lending it to her friend? Who pays the laundry bill? If one can find something else to attribute the blood to, the woman will remain pure. In which cases can one assume it came from somewhere else and in which not? Can women be slaughterers? What is the size by which one can assume that the woman killed a louse? Is it only in a case where she knows she killed a louse or not? The size is “until the size of a split bean” – is that until but not including or until and including that size?

Sorry, the comment form is closed at this time.