Apr 052019
 

הגמרא מביאה כמה מקרים של אוכל שאינו נחשב ונדון כאוכל בגלל שזה מגיע למצב שהוא בלתי אכיל או מתחיל כבלתי אכיל ועובר להיות אכיל. ובגלל זה שונה מדין אוכל רגיל. על מה בא ר’ שמעון לטהר בסוף המשנה? המשנה הבאה מדברת על מקרה של אבר מדולדל באדם. מהן הדינים לעניין טומאה ועל מה בדיוק חולק ר’ שמעון בסוף המשנה? מה ההבדל בין אבר מן המת לאבר מן החי?

The gemara brings cases of food that either started as inedible and became edible or started as edible and became inedible and shows how they are subject to different laws than items that were food from beginning to end. Rabbi Shimon at the end of the mishna disagrees. On what part of the mishna does he disagree? The next mishna deals with a limb of a person hanging off of a live person – what is its status regarding impurity? Rabbi Shimon disagree – about what?

Sorry, the comment form is closed at this time.