Nov 212019
 

מחלוקת ר’ אלעזר ור’ יוחנן לגבי היוצא מחותך – אם יצא ראשו, האם כבר נחשב לידה או צריך רוב גופו. הגמרא דנה בבסיס למחלוקת ביניהם והקשר (אם קיים) בין דבריהם לדברי שמואל ביציאת ראשו בנפל. המפלת ולא יודעת מה הפילה, חוששת לזכר ולנקבה. הגמרא מביאה מאמר של ר’ יהושע בין לוי באשה שהפילה ולא יודעת מה הפילה – דנים בה כודאי הפילה ולד ולא נפל מדין רוב. הגמרא מקשה עליו מהמשנה וממקורות אחרים. רבין אמר שר’ יוסי בר’ חנינא הקשה עליו ממקרה של אשה שטועה אבל לא הבין את הקושי. הגמרא מסבירה את המקרה ממנו הקשה, מה היתה קושייתו ולמה רבין חשב שזה אינו קושייה. הגמרא גם מסבירה את המקרה בברייתא – שהאשה לא יודעת מתי ילדה ובמקרה שלא ראתה דם בשלושת השבועות הראשונות ואז כל שבוע לסירוגין רואה דם – בליל 35 מותרת לבעלה ויש מחלוקת כמה פעמים היא צריכה לטבול. הבסיס למחלוקת זה האם טבילה בזמנה מצוה או לא. מתחילים להסביר למה בית שמאי מחייבים אותה לטבול 95 פעמים!!

Rabbi Elazar and Rabbi Yochanan debate the case when the fetus comes out in parts – if the head comes out, is that enough to consider it birth or does it need to be the majority? The gemara discusses the basis of the argument and teh connection (if there is one) between Shmuel’s opinion regarding the law regarding the head coming out in a non-viable fetus. If one miscarries and doesn’t know what she miscarried, she treats it by teh stringencies of male and female. The gemara brings a statement of Rabbi Yehoshua ben Levi regarding a woman who loses the fetus entirely and doesn’t know if it was a miscarriage of a fetus or nothing – it;s follow laws of majority and treated as a birth. The gemara brings several questions from tannitic sources, including our mishna. Ravin says that Rabbi Yossi son on Rabbi Chanina brought a question from a case of a woman who forgot when she gave birth and Ravin doesn’t understand why it raises a difficulty. The gemara explain what the difficulty was and why Ravin thought it wasn’t. Then the gemara explains the case in detail and why in that particular case is she permitted to her husband only on the night of the 35th day and why is there a three way debate (based on whther or not one holds that one must go to the mikveh at the exact time that one’s time for tevila has arrived) regarding how many times she has to go to the mikveh. Beit Shamai hold 95! And the gemara begins to explain why.

Sorry, the comment form is closed at this time.